Skating som motion

Du behøver hverken at gå ud og bruge alle dine penge på hættetrøjer, at lave grafitti eller at hænge i byens undergrund for at skate. Du behøver heller ikke at interessere dig for hverken historien bag skating eller de tricks, man kan lave. Skating er nemlig ikke kun spændende fordi, det giver så store kunstneriske og tekniske muligheder – det er også et virkelig godt bud på effektiv motion, fortæller indehaveren af den gode skateboard shop.

nollie

Hvad der umiddelbart fænger mange ved skating som motion, er farten. Både på rulleskøjter og board kan du komme op på mange kilometer i timen, så på den måde kan du få et adrenelinkick, der muligvis for dig til at glemme, at du faktisk er i gang med hård træning. For skating er hård træning. Er boardet dit fortrukne instrument, kan du have god samvittighed efter, du har øvet dig på tricks. Skating kan nemlig sammenlignes med en hård omgang styrketræning. Fordelene ved skating er omtrent de samme som dem, du opnår ved at vælge spinning i fitnesscenteret.

Selv hvis du ikke har mod på at lave svære, kunstfærdige tricks, er der stadig motion at hente på boardet. Ved bare at køre frem af på et skateboard har forskere nemlig bevist, at man forbrænder mellem 8 og 12 kalorier i timen – så skater man i bare en time om dagen, bliver det hurtigt en hel del.

Med boardet for du trænet næsten alle muskler. Benmusklerne giver næsten sig selv, men også ryggen og mavemusklerne vil blive trænet. Så vil du være klar til sommerens strandture, kan du med fordel hoppe på boardet.

Dog er skøjterne også et godt bud på motion, især hvis du vil i form. For modsat boarding, som bedre kan sammenlignes med styrketræning, kan rulleskøjtning sammenlignes med konditræning. Du for her pulsen op, og det er derfor ideelt til hvis, du vil tabe dig. Rulleskøjtning er en glimrende sport, hvis du ofte pådrager dig skader, for den er meget skånsom mod ankler og knæ. Når du er blevet dygtig til at rulle, kommer du til at få ligeså god træning ud af en rulletur, som du ville få af en løbetur, så det er bare med at komme i gang. Rulleskøjtning er ikke kun konditræning – det styrker også både mave – og rygmuskler, og kan derfor supplere din øvrige styrketræning.

Så skating kan være vejen frem, hvis du skal i form, og du synes motion er kedeligt – for hvem synes ikke, det er sjovt at suse af sted, måske lave tricks og konkurrere i fart med sig selv fra sidste uge?

BNA Boardshop
Søndre Jernbanevej 14
3400 Hillerød
Tlf: 20227747